Omgaan met baby’s, deel 2: Hoe beweeg en houd ik mijn baby vast in de eerste maanden?

En hier is het dan, het tweede deel van onze korte babyhandling serie. Nadat onze verloskundige en babywearing expert Katrin je in het eerste deel van de expert tip heeft verteld hoe je je baby kunt ondersteunen in zijn bewegingen met zachte en bewuste handgrepen, vooral in het begin, wanneer het nog zo teer en kwetsbaar lijkt, verdiept ze deze kennis in het tweede deel van vandaag – aangevuld met andere nuttige tips voor de gevoelige omgang met een baby.

 

De vorige keer gaf ik je specifieke tips over slapen, neerleggen en oppakken, en luiers. Vandaag wil ik jullie laten zien en uitleggen hoe wij als ouders onze baby extra steun kunnen geven bij het draaien, in de draagzak of bij het aankleden om een gezonde en ondersteunende slaapomgeving te creëren.

In principe moeten alle ondersteunende maatregelen de baby helpen zijn eigen lichaam beter waar te nemen en bewegingen steeds meer te kunnen onderscheiden, de lichaamsspanning op momenten van ontspanning te verminderen en zich steeds zelfstandiger te bewegen – zonder van buitenaf te worden bewogen.

 

Om dit te doen, kijken we eerst naar de verschillen in de bewegingspatronen van baby’s en volwassenen: Wij volwassenen kennen en gebruiken verschillende bewegingsrichtingen, maar bewegen onszelf vaak in een parallelle beweging, d.w.z. recht naar beneden of recht naar boven. Een eenvoudig voorbeeld hiervan is het opstaan uit een stoel: beide benen staan op de grond en we komen met momentum omhoog. Een toename van de spierspanning stelt ons in staat in één keer recht te komen tegen de zwaartekracht in. Daarom hebben wij het als vanzelfsprekend beschouwd dat wij onze kinderen op dezelfde manier bewegen wanneer wij ze oppakken, verschonen, neerzetten of aankleden. Wij hebben er geen rekening mee gehouden dat baby’s vanuit de baarmoeder meer vertrouwd zijn met draaiende (spiraal)bewegingen en al het andere eerst moeten leren. Wij slagen erin onze kinderen eerder draaiende bewegingen aan te bieden wanneer wij ons inbeelden dat wij beperkt zijn in onze bewegingen, b.v. in geval van ziekte, of ons niet goed voelen. Dit leidt er in feite toe dat we terugvallen op spiraalvormige bewegingen, die onze lichaamsspanning verminderen. En dit is waar we kunnen beginnen.

 

Onze kleintjes moeten nog leren hoe ze hun lichaam moeten waarnemen, hoe ze met lichaamsspanning moeten omgaan, hoe ze verschillende bewegingen en activiteiten tegelijk kunnen uitvoeren, en hoe ze gedifferentieerde bewegingen kunnen uitvoeren, en daarbij hebben ze de steun van de ouders nodig. Onze kinderen voelen zich het meest op hun gemak in de armen van hun ouders, omdat zij bij alle bewegingsoefeningen kunnen profiteren van de ondersteunende omgeving en zich veilig en geborgen voelen. Hier zijn een paar tips die u kunt gebruiken om de bewegingen van uw baby in specifieke situaties gemakkelijk te stimuleren.

Aan- en uittrekken

Daartoe kan veilig op schoot worden gewerkt, bijvoorbeeld zittend op een bank of bed – of zelfs helemaal op de grond. Het voordeel hiervan is dat uw kind contact heeft met de vloer of uw lichaam en actief kan “meewerken” met handen en voeten. Bovendien is de kans groter dat hij of zij deze procedure aanvaardt zonder onmiddellijk defensief te worden (verhoogde lichaamsspanning en huilen). Uw baby kan worden vastgehouden en aangekleed in een zittende positie (bovenlichaam wordt goed ondersteund) of in een buikligging, liggend op uw been. Op die manier leert uw baby heel gemakkelijk zichzelf in evenwicht te houden en nieuwe bewegingen aan te leren en te verdiepen.

Draaien en buikligging

Het aan- en uitkleden kan gevolgd worden door een oefensessie. Als het mogelijk is, kunt u uw baby in rugligging een vinger geven om aan te trekken en tegelijkertijd met uw hand een voetje ondersteunen om de baby in een draaiende beweging opzij te krijgen. Deze beweging naar de zijligging is de aanzet tot het latere draaien. Door herhaaldelijk te oefenen, bv. bij het wassen van de rug of het aanbrengen van lotion op de luiertafel, kunt u dit bewegingspatroon vaak aanbieden en ondersteunen.

Helaas wordt de buikligging sinds de discussie over wiegendood steeds minder gebruikt. U kunt uw baby echter altijd af en toe deze mogelijkheid bieden, vooral tijdens de waakfasen, omdat het een belangrijke ontwikkelingsstap is om onder andere de rugspieren te trainen en het hoofdje zelfstandig te kunnen vasthouden. Baby’s vinden het prettig om ondersteund te worden door een handdoekrol (kleinere baby’s) of een borstvoedingskussen (grotere baby’s) of door de knieën van mama en papa. Plaats deze steun onder het bovenlichaam, zodat de armen naar voren zijn gericht.

Veilige en comfortabele slaapomgeving

Om medische redenen (Sudden Infant Death Syndrome) heeft het babybedje de laatste decennia helaas steeds meer van zijn gezelligheid verloren. Waar vroeger een baldakijn, kussen, dekbed en all-round bescherming aan de orde van de dag waren, vind je nu precies het tegenovergestelde: een leeg bed met een slaapzak. Daarnaast is er het probleem dat de enige aanbevolen veilige slaaphouding de rugligging is, maar dat veel kinderen in deze houding niet in slaap kunnen vallen.

Met eenvoudige ondersteunende maatregelen kunt u er echter voor zorgen dat uw schat in een comfortabele en veilige positie kan slapen. Hoe minder onze baby zijn spieren nodig heeft om voortdurend zijn gewicht in evenwicht te houden, hoe meer hij zich kan concentreren op spijsvertering, slaap en ademhaling. Dit is waar een 3-stappen positionering nuttig is:

 

De rugligging: u kunt een grotere handdoek en een kleinere handdoek – aangepast aan de grootte van het kind – in drie stappen vouwen, zodat het hoofd, de borst en de billen elk op één stap liggen en het hoofd zich in de hoogste positie bevindt (het is het beste om de kleinere handdoek naar beneden te leggen en de grotere handdoek in twee stappen gevouwen bovenop). Bovendien kan een hoopje handdoeken (laat hiervoor gewoon een handdoek vallen) onder de benen worden geschoven.

De zijligging: deze houding is geschikt voor wakkere fasen of voor het inslapen. Ondersteun gewoon je rug met een opgerolde handdoek. De achterkant van het hoofd wordt ontlast en het terugrollen wordt voorkomen. Het bovenbeen kan worden ontlast met een klein hoopje handdoeken. Na ongeveer 30 minuten in deze houding geslapen te hebben, kan de baby langzaam naar rugligging worden gedraaid.

De buikligging: veel kinderen voelen zich in deze houding het prettigst en veiligst bij het inslapen. Zolang je je kind kan zien, is dit perfect in orde. U kunt ook de 3-stappen positie gebruiken en een opgerolde stoffen luier onder de borst leggen, diagonaal van één schouder naar de tegenovergestelde heup. Dit vergemakkelijkt de beweging en verdeelt het gewicht over één kant. Als uw baby rustig slaapt, kunt u hem uiterlijk na 30 minuten voorzichtig in rugligging leggen.

In alle drie de standen moet u ervoor zorgen dat uw baby de handdoeken niet over zijn hoofd kan trekken.

Ondersteuning in de drager

U kunt uw baby ook zachtjes ondersteunen tijdens het dragen: Maak bij warme temperaturen altijd van de gelegenheid gebruik om uw kind met blote voeten te dragen en ook om het aan te raken en te masseren. Dit geeft extra steun, bevordert de circulatie en stimuleert de beweging. Met de elastische draagdoek kunt u de voeten comfortabele steun geven terwijl u de draagdoek om uw middel wikkelt. Zorg er gewoon voor dat niets verstikt en dat je baby comfortabel zit.

De bewegingsontwikkeling van ons kroost vergt tijd, geduld, liefde, aandacht en een beetje steun. Zodra we deze enigszins verschillende bewegingsreeksen hebben geïnternaliseerd, zullen onze baby’s er steeds vaker in slagen om zelfstandig te bewegen, de reeksen te combineren, te differentiëren en succes te ervaren.

Bron:

Baby in Balance – Hartz, Kienzle-Müller, Höwer, GU-Verlag, 1. editie 2012

RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

css.php